Juf Aniek in Stockholm!

Dag 1: schoolbezoek

Hallo allemaal,

Wat een hoop leuke reacties hebben jullie gestuurd! Ik zal proberen om antwoord te geven op al jullie vragen.

Ten eerste het antwoord op de vraag: hoeveel euro moest ik betalen voor het uiteten? Ik zag dat veel leerlingen het goede antwoord hadden gevonden: 21,34 euro moest ik betalen. Goed gedaan!

Met mij gaat alles goed. Het is heel gezellig hier in Zweden, maar het weer valt een beetje tegen! Het is hier overdag ongeveer 12 graden en het regent regelmatig.

Vandaag zijn we naar de basisschool gaan kijken. Op deze school zaten ongeveer 650 leerlingen (!). De kinderen beginnen op deze school als ze zes jaar oud zijn en ze gaan naar de middelbare school als ze vijftien jaar oud zijn. De kleuters zitten op een andere school, daar gaan we morgen een kijkje nemen.

Op deze school zitten ook kinderen die moeite hebben met leren, of leerlingen met een handicap. Deze leerlingen zitten in groepen van ongeveer tien bij elkaar. De andere leerlingen zitten met ongeveer vijfentwintig of dertig kinderen in een groep. De leerlingen krijgen ongeveer dezelfde vakken als jullie. De enige vakken die zij extra krijgen zijn techniek en Engels.

We hebben bij twee groepen mee mogen kijken. We begonnen in de tweede klas. Dat zijn leerlingen die ongeveer zeven jaar oud zijn. Dat is dus te vergelijken met groep vier. Na een uur hadden de leerlingen pauze. We gingen naar een eetzaal, waar de kinderen warm eten konden halen. Al het eten en drinken was gezond. Ik heb onder andere rijst, vlees en groenten gegeten. Ook heb ik typisch Zweeds eten gehad: knackebröd. Dit is meteen een antwoord op een van jullie vragen.

Na de pauze zijn we een kijkje gaan nemen in de vijfde klas. Dit zijn kinderen van elf of twaalf jaar. Dit is dus te vergelijken met groep acht. Eerst kregen de leerlingen geschiedenis, daarna hebben wij met de leerlingen mogen praten. Dit gebeurde natuurlijk allemaal in het Engels. De kinderen konden al heel goed Engels spreken. Er was zelfs een meisje die een beetje Nederlands sprak, omdat ze daar vroeger heeft gewoond. Ik heb jullie paspoorten laten zien en een aantal kinderen hebben ook een paspoort gemaakt! Die laat ik jullie zien als ik in Nederland ben.

De kinderen in Zweden hebben trouwens geen reken-, of taalboeken. De leerkrachten bedenken zelf de lessen. Vanaf ongeveer tien jaar oud mogen leerlingen een specialisatie kiezen: techniek, handvaardigheid, tekenen of muziek. Ze krijgen dan meerdere lessen van dat vak in een week.

Ik heb ook al een beetje Zweeds geleerd. Een aantal woorden die ik heb geleerd zijn:

- familj

- Onsdag

- välkommen

- tre

Aan jullie de taak om op internet op te zoeken wat deze woorden betekenen.

Ik heb ook nieuwe foto's op de site geplaatst. Neem gerust een kijkje! Morgen schrijf ik een blog over de kleuterschool. Lezen jullie weer mee? Als jullie vragen hebben, sturen jullie die maar in een reactie.

Hälsningar lärare Aniek

Ps. Leuke jongens? Wie wil dat graag weten? Ik wil best wat foto's voor jullie maken hoor haha!

jamyfranssen

wil je ook fotos van de kinderen maken ps we missen je op school

Chelsi

jaaaa

Dylana

Hoi juf! Hier zijn de antwoorden van uw vraag:
Tre = 3
Välkommen = Welkom.
Onsdag = Woensdag
Familj = gezin.

valentina

ahahahha dat was mijn antwoord juf aniek ahaha was ff gewoon een vraag gewoon zo :)

nolan andy nondy

gezin
woensdag
welkom

valentina

RT d

Femke

Hallo Juf Aniek een vraagje hoe vonden de kinderen de paspoorten ik hoop dat ze het leuk vonden groetjes Femke
XDDD

Dylana

Wilt u een recept van een soort Zweedse taart/cake/zoetigheid erop zetten als het lukt? :D
Vi saknar dig Fröken Aniek!

Lars

Hallo juf Aniek,

Gefeliciteerd met uw verjaardag! En nog veel plezier in Zweden!

Groetjes

nondie

hoi ik heb een plasje gedaan

Chelsi Banana

#BananaPower